Amb els menors que hi conviuen en centres de justícia
juvenil es treballen diversos àmbits. La Guia de bones pràctiques de l'educador
a centres de Justícia Juvenil els esmenta de la següent
manera:
- Accés
a uns coneixements culturals.
- Pautes
de comportament a través de la quotidianitat.
- Accés
a una formació laboral.
- Models
alternatius d’oci i temps lleure.
- Programes
dirigits a abordar la problemàtica que li ha portat a ingressar en el
centre.
- Educació
per a la salut.
- Desenvolupar
unes habilitats socials.
- Autoconeixement
personal.
- Atenció
individualitzada.
Tenint en compte la situació personal de cada
individu, les àrees que més s'haurien de treballar com a àmbits més pròxims per
tirar endavant, a més de la intervenció amb la família, serien la formació
laboral (i educativa) i les pautes de comportament a través de la
quotidianitat. Que classifiqui com a més importants aquestes dues no vol dir
que exclogui a les altres d'importància, a més totes elles estan interrelacionades d'una manera o altra.
Pel que fa a la formació laboral té una estreta
relació amb l'aprenentatge d'hàbits laborals. Als centres hi transmeten eines
instrumentals per a la orientació laboral com serien: com fer un currículum,
com seleccionar ofertes de treball, com presentar-se a una entrevista...
Aquesta formació està orientada a donar estratègies
i a adquirir, per part dels menors i joves, habilitats i destresses tècniques
d'algun ofici. L'educador, en aquesta formació ha de treballar aspectes més
quotidians com la puntualitat, la organització, la higiene i planificació entre
altres.
Però que passa quan surten i s'intenten introduir o
s'introdueixen en el món laboral. Els conflictes molts cops segueixen un cop
surten d'un centre de justícia juvenil,
doncs són nois als que els segueix l'estigmatització per part de la societat i
els acompanya al dia a dia.
Com a exemple d'una possible situació, a la pel·lícula Fuerte Apache de Jaume Mateu Adrover,
trobem un exemple d'aquesta dificultat de la inserció al món laboral. A un noi d'origen marroquí li concedeixen un lloc de
treball però les coses no li surten bé tant per el concepte que tenen d'ell els
altres treballadors com els hàbits de
comportament i de quotidianitat (puntualitat en aquest cas i respecte de les
normes) que el noi segueix.
Hola Nagore, m'agradaria comentar-te avanç de res que trobo molt interessant el teu bloc i que he pogut saber una miqueta més d'aquest tema.
ResponderEliminarCom ja sabràs, jo tinc un bloc sobre les bandes conflictives d'adolescents i joves, i per això mateix m'ha agradat trobar un altre bloc on també es parlen d'adolescents encara que a una altra àmbit i tessitura.
Adintran-nos una mica en el que he conegut gràcies al teu bloc, m'agradaria parlar sobre els valors que és transmeten des dels centres de menors als joves.
Des del meu punt de vista trobo molt interessant i beneficiós per a aquests joves que se'ls ensenyi valors o accions quotidianes, que és trobin en el dia a dia un cop surtin del centre. Ja sigui com tindre un horari i unes normes que s'han d'establir i complir, així com també alhora de trobar una feina i ser responsables amb aquesta. Crec que també resulta interessant treballar amb l'entorn, tant amb les relacions familiars, com d'amistats i ensenyar-lis a que ells vegin el que realment és positiu i beneficiós per a ells i per el contrari el que els hi resulta negatiu i perjudicial.
T'animo a que continuïs amb aquesta recerca amb esforç i il·lusió!
Una abraçada,
Aina.